top of page
Search
  • mahlatr

جدول وزن لوله گاز

جدول سایز لوله های آهنی

در دسته بندی کلی لوله های فولادی که البته تنوع بسیار بالایی هم دارد لوله گاز نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهمیت لوله گاز به دلیل اهمیت و حساسیت گاز عبوری از آن بسیار پر اهمیت می شود. از همین رو در این مقاله به بررسی مشخصات فنی، جدول وزن لوله گاز همچنین به بررسی وزن لوله گاز سپاهان api به عنوان محصولی پرطرفدار در صنعت خواهیم پرداخت.

لوله گاز چیست ؟

مقاطع گازی همان لوله های فولادی می باشند که از رول فرمینگ ورق های فولادی و سپس جوش درز ورق تولید می شوند. این محصول که از حساسیت برخوردار است مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می گردد و اغلب در زیرساخت هایی از قبیل سوله های صنعتی، در سیستم های هیدرولیک و هوا فشرده، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پتروشیمی، ساختمان ها، بیمارستان ها و دیگر سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در هنگام خریداری لوله گازی توجه به تناسب نوع لوله گازی با مکانی که قرار است مقطع مورد استفاده قرار بگیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دو عامل در بررسی تناسب محصول با کاربرد باید مورد نظر قرار بگیرد. اول فشار گازی که قرار است از داخل مقطع عبور کند و دوم سایز و ابعاد لوله می باشد. اهمیت استاندارد در این مقاطع در زمان های وقوع حوادث و بلایای طبیعی و میزان خسارتی که از نشت و تخریب این مقاطع به بار می نشیند مشخص می شود. از همین رو دقت به نوع استاندارد و سختگیری در تناسب نوع مقطع با مکان مورد استفاده در زمان خریداری مقاطع و قبل از اجرای پروژه مطرح می شود.

از همین رو در خطوط اصلی گاز در ساختمان از لوله های گازی به دلیل استقامت بالا از جنس استیل، کربن و فولادی مورد استفاده قرار می دهند. به همین ترتیب در خطوط تقسیم گاز در مناطق شهری و روستایی همچنین در خطوط گاز مصرفی به طور معمول از لوله های گاز پلی اتیلن مناسب ترین نوع لوله گازی می باشند. لوله گاز مورد استفاده در شبکه انتقال گاز حتما باید مقاطع فولادی و قطور، همچنین در شبکه توزیع شهری از لوله گاز فولادی و پلی اتیلن استفاده می کنند. لوله گاز پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر خم همچنین در برابر لرزش های ناشی از لرزش زمین به علاوه میزان چقرمگی زیاد آن اغلب در ساخت لوله گاز شهری به صورت توکار و روکار از لوله گاز پلی اتیلن استفاده می کنند.

کارآمدی و استقامت خوب این محصول برای اولین بار چیزی حدود 26 سال پیش یعنی در سال 1995 همزمان با وقوع زمین لرزه بزرگ در کشور ژاپن بود. در آن حادثه ناگوار از تلف شدن 6 هزار نفر خبر دادند که امار بسیار بالایی بود. بررسی ها در آن زمان نشان می داد که در مناطقی که از لوله گاز پلی اتیلن استفاده شده بود آمار خرابی و تخریب خیلی کمتر از دیگر نقاط گزارش شده بود. این اتفاق ناگوار همچنین جلوگیری لوله گاز پلی اتیلن از خرابی های مرگبار نقطه عطفی شد تا کشور ژاپن شروع به تغییر خطوط گازرسانی اش در سرتاسر کشورشان شود.

این مقاطع در ابعاد و وزن های متفاوتی تولید و روانه بازار می شوند. در بازار و در بین مشتریان دو برند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. لوله گاز سپنتا و لوله گاز سپاهان نیز دو برند معروف می باشند. لوله گازی سپاهان مقاطعی ساخته شده تحت استاندارد بین المللی API 5L می باشد. از این محصول به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی اغلب به صورت توکار و در به طور گسترده در گازکشی ساختمان و خطوط گاز شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله گاز سپنتا نیز یکی از محصولات پر مصرف در کارخانجات صنعتی همچنین در پروژه های ساختمانی می باشد. این مقاطع که به طول های 6 متری تولید می گردد را می توان هم به صورت توکار و هم به صورت روکار در پروژه ها مورد استفاده قرار داد.

نکاتی در خصوص لوله کشی روی کار گاز ساختمان

  1. نکته قابل توجه در این مقاطع حتی الامکان استفاده از آن به صورت روی کار می باشد تا جایی که ممکن است از بروز خوردگی و خسارت به لوله و در نهایت به بار آمدن خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری شود. برای نصب روکار این مقاطع از لوله های با قطر 2 اینچ به بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اتصالات در این مقاطع با استفاده از پیچ و یا در برخی موارد جوشکاری می باشد.

  2. باید دقت شود شیرهای گاز تا میزان زیادی با فاصله حداقل 5 سانتی متری از پریز برق نصب شود.

  3. در زمان لوله کشی های افقی و عمودی روی کار که در معرض هوای آزاد و نور خورشید می باشند باید حتما زانویی، خم انبساط، تغییر مسیر لوله و تعابیر این چنینی برای مقاطع در نظر گرفته شود.

  4. همچنین فاصله مقاطع گاز روی کار باید حداقل فاصله 5 سانتی متری از لوله های آب گرم داشته باشد.

  5. دقت بفرمایید که اتصال این مقاطع به مقاطع فولادی دیگر و یا لوله به اسلکت فولادی سازه و با به اجزای فولادی غیر ثابت به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نکات لوله کشی زیر کار گاز ساختمان

  1. دقت شود این لوله کشی گاز زیر کار نباید به هیچ عنوان با لوله های برق، آب گرم و سرد در یک مجرا قرار داده شوند.

  2. اتصالات در این مقاطع باید با استفاده از جوشکاری برقی انجام بگیرد.

  3. این مقاطع هم باید با فاصله حداقل 10 سانتی متری از لوله های آب گرم ، سرد و کابل برق نصب شود.

  4. تا حد امکان باید این مقاطع را در کانال های مجزا نصب کنند تا بتوان کانال را از شن خشک پر کرد.

فرمول محاسبه وزن لوله فولادی

برای محاسبه وزن لوله فرمولی که در انتها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در فرمول زیر مقادیر قطر و طول مقطع را برحسب میلیمتر جایگذاری کرده سپس مقدار وزن لوله گاز را محاسبه نمایید.


وزن لوله داربست

لوله های صنعتی درزدار تولید شده به شیوه نورد گرد را در بازار به نام لوله داربست می شناسند. از این مقاطع فولادی و طویل برای ساخت سازه های فولادی که به عنوان تکیه گاه در ساخت نماهای ساختمان می سازند. لوله داربست به دلیل نوع مصرف آن در هنگام تولید مورد تست آب و یا گاز قرار نمی گیرد. لوله داربست را به نام های لوله صنعتی و یا لوله 5 هم در بازار می شناسند. دلیل این نامگذاری تولید آن در سایز 5 سانتی متری می باشد.

جهت دریافت جدول سایز لوله های آهنی لطفا به سایت آهن سه مراجعه نمایید.

77 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page