top of page
Search
  • mahlatr

پروفیل آهنی چست؟

Updated: Oct 12, 2019



قوطی پروفیل چیست؟

به طور کلی به مقاطعی توخالی و فولادی پروفیل گفته می شود. از این محصولات در دو نوع باز و بسته که در صنعت و ساخت و ساز مصارف گسترده ای دارد در بازار موجود است. این محصولات انواع مختلفی داشته که با قیمت های متفاوت به فروش می رسد. جهت اطلاع از قیمت پروفیل اصفهان با آهن سه در ارتباط باشید.

چنانچه بخواهیم پیشینه ای از پروفیل ها برای شما بیان کنیم باید بگوییم استفاده از این مقاطع به سال 1890 بر می گردد. در آن زمان برای ساخت پل قوسی در اسکاتلند از ورق های رول شکل که به یکدیگر پرچ شده بودند احداث شد. که بعد ها با گذشت زمان طریقه ساخت و استفاده از این محصولات پیشرفت و تکامل پیدا کرد.

برای مثال برادران مانیسمان با برش ورق های فولادی به صورت اریب اقدام به ساخت مقاطع توخالی کردند. بعد از آن و با گذشت چند سال پروسه ساخت این مقاطع تکامل پیدا کرد و توسط شخصی به نام پیلگر امکان ساخت مقاطع توخالی با ضخامت کم و بدون درز جوش میسر شد. سپس پروسه جوش مقاطع توخالی توسعه پیدا کرد. بعد از گذشت چند سال بعد فردی آمریکایی به نام فرتز فرآیند جوش یکپارچه را اختراع نمود. از زمان جنگ جهانی دوم به بعد مراحل ساخت این مقاطع توسط افراد مختلفی من جمله Muller – Lioyds – Stewart و Jamm توسعه یافت تا بالاخره به شکل امروزی مبدل شد.


مشخصات پروفیل های ساختمانی و صنعتی


در صنعت پروفیل ها را به دو صورت صنعتی و ساختمانی تولید می نمایند. همچنین این محصولات را می توان از زوایای مختلف اعم از شکل ظاهری، جنس، روش تولید و کاربرد بررسی کرد. ساخت این محصولات با تنوع بسیار بالا باعث ایجاد ویژگی های منحصر به فرد در انواع این محصول شده که مصرف خاص خود را به ارمغان آورده است.

  • پروفیل صنعتی : آن دسته از محصولاتی که برای استفاده در صنایعی از قبیل صنایع نظامی یا خودرو سازی کاربرد دارد پروفیل صنعتی گفته می شود.

  • پروفیل ساختمانی : به گروهی از پروفیل ها گفته می شود که در ساخت و ساز برای مثال در ساخت درب و پنجره و ... مورد استفاده قرار می گیرد. پروفیل های ساختمانی را به دو شیوه نورد گرم و سرد تولید می نمایند. شما اغلب پروفیل های ساخته شده به شیوه نورد گرم را به صورت قوطی مشاهده می نمایید در صورتیکه اغلب پروفیل های باز و محصولاتی که از خم و برش ورق های فولادی ساخته می شوند را به شیوه نورد سرد تولید می نمایند.



انواع پروفیل آهنی


انواع این محصولات شامل میلگرد مقاطعی دایره ای و توپر ، تیرآهن پروفیل هایی با شکل ظاهری H ، لوله مقاطعی دایره ای شکل و توخالی ، قوطی محصولاتی با شکل ظاهری مربع و مستطیل توخالی ، نبشی به صورت دو لبه فولادی قائم بر یکدیگر ، ناودانی مقاطعی با شکل ظاهری U شکل ، پروفیل سه پر ، پروفیل Z ، پروفیل در و پنجره می شود.

انواع پروفیل آهنی در جنس های کامپوزیتی و گالوانیزه در بازار موجود می باشد که نقش پر رنگی در صنعت ساختمان سازی دارد.

  • پروفیل کامپوزیتی : مواد کامپوزیتی از آن جهت که مقاومت بسیار بالائی در برابر خوردگی و زنگ دارد به محصولی پر کاربرد به خصوص در مناطق مرطوب تبدیل شده است. مقاطع ساخته شده با مواد کامپوزیتی ضمن مقاومت در برابر رطوبت و عوامل خورنده به دلیل خاصیت کشسانی بالا و وزن کم مقاومت ساختمان را در برابر ارتعاشات زمین لرزه افزایش می دهد.

  • پروفیل گالوانیزه : پروفیل گالوانیزه اغلب برای ساخت پروفیل های در و پنجره یو پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این جنس از پروفیل ها مشکلات هرز شدن ، افتادگی و شل شدن پیچ ها همچنین مشکلات خوردگی و زنگ زدگی را حل کرده است.

همچنین این محصول با مقاومت بالا در برابر فشار های جوی به محصول بسیار مناسبی برای استفاده در برج های مرتفع مبدل شده است.


انواع پروفیل قوطی

این محصولات از لحاظ شیوه ساخت به دو نوع پروفیل گرم و سرد دسته بندی می شوند.

  • پروفیل نورد گرم : شمش فولادی را به شیوه نورد گرم به انواع میلگرد ، تسمه ، ورق ، ناودانی ، سپری ، لوله و انواع قوطی های مربع و مستطیل تبدیل می نمایند.

  • پروفیل نورد سرد : از نورد سرد اغلب به جهت برش و خم ورق های فولادی و تبدیل آن به لاپه ها ، ناودانی ، درهای ساختمانی ، تیر های تکیه گاهی و سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پروفیل از لحاظ شکل ظاهری


پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته پروفیل های باز و بسته تقسیم بندی می شوند.

  • پروفیل باز : به صورت کلی به پروفیل های ساخته شده به صورت I – HAT – U – Z پروفیل باز گفته می شود. اغلب از این محصولات که به شیوه نورد سرد تولید می گردد در ساختمان سازی کاربرد دارد. علاوه بر ساخت این محصولات از جنس آهن از جنس چوب ، ام دی اف ، کامپوزیت ، آلومینیوم ، UPVC و... نیز تولید می نمایند.

  • پروفیل بسته : انواع پروفیل های بسته شامل پروفیل درب های کرکره برقی ، انواع پروفیل upvc ، انواع پروفیل پنجره پروفیل Hss و... می شود.

کاربرد انواع پروفیل


قوطی و پروفیل ها در صنایع کاربردهای متنوعی دارند. از قوطی پروفیل های مربع و مستطیل در سایز های کوچک اغلب در ساخت نرده های ساختمان ، در و پنجره ، برای نرده کشی اطراف دیوار های کارخانجات، نرده پیاده رو ها ، همچنین در ساخت مبلمان و صندلی ، ساخت میز و صندلی تحریر، نیمکت ، حفاظ در پارک ، دانشگاه ها، ایستگاه های سلامت ، باشگاه های ورزشی و خیلی موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

از قوطی پروفیل های مربع و مستطیل در سایز های بزرگتر اغلب در ساخت ستون و اسلکت های فلزی ساختمان ها یا برای ساخت شاسی ماشین های سنگین و نفت کش ها کاربرد دارد. از قوطی پروفیل همچنین در ساخت تجهیزات حمل بیمار یا تخت های بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

از پروفیل هایی که به شکل z ساخته می شوند به صورت گسترده در ساخت سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پروفیل های نبشی و ناودانی که از پروفیل نبشی در ساخت چارچوب در و یا برای ساخت انواع قالب فلزی و از ناودانی برای ساخت کرکره مغازه ها استفاده می شود.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را پایین همین مطلب برای ما کامنت بگذارید.

refrence:


75 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page